Viktigt meddelande till mänskligheten

1000 bitar, Magnus Thierfelder på Nässjö Konsthall
4 mars – 1 april 2017

Jag har aldrig träffat Magnus Thierfelder, det kan förefalla märkligt då både han och jag under många år har besökt oändligt med utställningar och öppningar av utställningar. Så det var extra kul att äntligen träffas och samtidigt diskutera Magnus konst, med Magnus.
Konsthallen har en ingång som borde kunna ställa till problem för en del utställningar och konstverk. Man går rakt in från en allmän entré som binder ihop konsthall, läsesal och bibliotek. Det innebär i alla fall för mig att jag måste genomföra en själslig dekomprimering på några minuter för att förflytta mig till och byta, eller byta bort den aktiva vardagsperceptionen till en koncentration på utställningen. Jag måste genast gå längst in i konsthallen för att dekomprimeringen ska infinna sig. Jag går långsamt tillbaks mot entrén. Jag stannar på några meters avstånd och lyssnar på Magnus Thierfelder som diskuterar med en besökare samtidigt som jag med blicken sveper över hela utställningen. Deras diskussion är livligt och intressant när de behandlar utställningen.

Magnus verk tillåter olika tolkningar, jag märker att flertalet besökare jag pratar med har sin egen uppfattning av vad de upplever i utställningsrummet. Det är ovanligt  att en publik är så frispråkig i sin egen uppfattning om vad de upplever, jantesystemen verkar helt utslagna och jag ser lyckliga ansiktsuttryck på gränsen till spontana skrattanfall. Jag är också glad, jag kan inte förklara varför min upprymdhet finns där, den bara är där och varar flera timmar efter att jag har lämnat Nässjö Konsthall.

När jag vandrar omkring i utställningen så kryper utställningen sakta innanför skinnet, det jag uppfattade från början som en skulptural genial lek med ord materialiserade i tredimensionella former och filmloopar, eller så har jag alltid uppfattat Magnus Thierfelders konst på avstånd, övergår till att bli ett meddelande om evolution. Ett viktigt meddelande om gradvis förändring  där konstverken mer agerar som alleler, mutationer som har en stor betydelse för att utveckla arters anpassning till en speciell miljö. Jag förflyttas in i en värld av otaliga naturvetenskapliga experiment där filmloopen med en plastpåse som rör sig upp och ner  och till synes pumpar luft in och ut ”Breath!” blir en organism som kämpar för sin överlevnad i en fientlig miljö, eller skulpturerna ”Alla och en var” konstruerade som jag uppfattar i ett flöde som omskapas likt en trolig men ej verifierad tanke om en arts utveckling.
Jag fick en liknande  känsla som när jag för första gången stod framför en Josef Beuys installation i någon tysk stad på tidigt 90-tal och även där uppfattade verket som en evolutionsteori, en typ av efterkonstruerad utvecklingsteori som skulle varna mänskligheten för ett leverne som driver allt till en katastrof. Installationen blev då en konstruktion som naturvetenskapen satte ihop i sin iver 200.000 år senare för att bekräfta sin egen samtids existens med påhittade artefakter.

Då blir Beuys installation som en tidsmaskin där orsak och verkan blandas ihop med tid och då blir en förutbestämd nästan religiös loop profetia.
Jag uppfattade Beuys verk som en efterkonstruktion av ett samhälle i en brant nedförsbacke som förintades av sin egen plan. Så uppfattar jag inte Thierfelders utställning, snarare tvärtom att verken är en framtidsprofetia, innan det har inträffat, eller en möjlig framtid.
Beuys depressiva framställning blir i Thierfelders verk en nästan hypoman framtidstro med allvarliga meddelanden.
Vad jag upplever och har beskrivit som ett framtida meddelande till mänskligheten om en inte så lyckad värld står i stark kontrast till mitt affektläge. Senare på kvällen när jag sitter och funderar över Magnus Thierfelders utställning så glider jag in på tanken om multiversum, att astrofysiker idag mer behandlar metafysik än fysik. Man använder denna, dessa teorier för att förklara kvantfysik, eller man känner sig tvingad att använda en teori om multipla universum för att kunna förklara universums existens och funktion. Det intressanta med multiversum teorin är att man sätter levande väsen och deras handlingar som utlösande faktor för att bilda nya universum. Alltså raka motsatsen kan man säga till big bang teorin där levande väsen inte ens existerade och har liten eller ingen påverkan av universums expansion eller funktion.

Nu poppar verket: ”Avvakta lugnt och sondera läget” upp i mitt medvetande. Skulpturen består av en klassisk situation där Magnus har skapat en fälla med en låda och en spik som håller upp ena sidan av lådan. Slår man bort spiken eller tar bort den på annat sätt och befinner sig under så är man fast. Det finns en liten papperslapp som ligger precis där man kan tänka sig att man ska locka någon till att befinna sig för  att bli fast i lådan då den slår igen.På lappen finns samma text som verkets titel” Avvakta lugnt och sondera läget”

Konstruktionen är lika vanlig i verkligheten med otaliga överlevnadskurser där man klumpigt ska försöka fånga ett ätbart byte till att förekomma i animerade barnfilmer som slapstickmoment.
Verket kan vara anledningen varför jag faktiskt är glad, placeringen i konsthallen är en aning autonom, borta i ett hörn till synes utan kontakt med resten av utställningen. Fällan skapar ett val, det enda verket som signalerar att jag som besökare har ett val att antingen ta bort spiken eller låta den fortfarande hålla upp lådan. Olika val som skapar olika konsekvenser för framtiden. Thierfelder ger besökaren en escapeplan, att kunna välja sin egen skickelse, sin egen framtidsmaskin. Det är en  känsla av att alla bestämmer över sitt eget öde eller att ödet är utplånat av ett flödesschema där individen är huvudpersonen i en profan eller religiös  framställning. Gå hem och skapa, gå hem och kontrollera din framtid, tänk positivt, agera i transparens. Där är Magnus Thierfelders konst geniala budskap. ”Avvakta lugnt och sondera läget”

Magnus Wassborg

,

